50 anni

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Published on: 15 April 2007

max mathews

Fifty years ago, in 1957, at Bell Telephone Laboratories, Max Mathews demonstrated that the digital computer can be used as a fantastic new music instrument. He created a revolutionary software platform destined to form the basis of all contemporary digital musical systems (Music 1–Music 5).
His audacious ideas were driven by the belief that “any sound that the human ear can hear can be produced by a computer”. Mathews’s mastery of this new instrument revealed new musical horizons and sparked a burgeoning curiosity into the very nature of sound. His comprehension and elaboration made five decades of art and research possible, laying the groundwork for generations of electronic musicians to synthesize, record, and play music.
Today at Stanford’s Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) as a Professor Emeritus he continues not only to educate students and colleagues, but also to guide and inspire with his constant inventiveness and pure musical pleasure.

La computer music compie 50 anni.
Più o meno in questi giorni, nel 1957, presso i laboratori della Bell Telephone, Max Mathews faceva i suoi esperimenti di sintesi del suono con il MUSIC I, il primo sintetizzatore virtuale della storia, l’antenato di tutti i software di sintesi usati attualmente, come CSound o Max/MSP (così chiamato proprio in suo onore).
Nonostante non sia stato il primo caso di musica generata dal computer (in Australia il computer dello CSIRAC fu programmato per produrre musica già nel 1951), i programmi di Mathews furono i primi a creare uno standard e ad essere utilizzati da una comunità di musicisti via via sempre più vasta.
Il compleanno sarà celebrato con dei concerti presso il CCRMA, alla Stanford University dove Max, che ha da poco compiuto 80 anni, ricopre la carica di professor emeritus.

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