Different Trains

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Published on: 17 September 2007

Sempre dagli archivi della Fondazione Pulitzer, Different Trains di Steve Reich (anche se a me non piace più di tanto).

Program Notes

Different Trains, released in 1989, captures Reich harnessing a return to using speech patterns in his work, as in ‘Rain,’ with a spare though startling string accompaniment in the form of the Kronos Quartet.
The ‘Different Trains’ theme originates from Reich’s childhood, several wartime years spent travelling with his governess between his estranged parents, his mother in Los Angeles and his father in New York. Exciting, romantic trips, full of adventure for the young Reich but many years later, it dawned on him that, had he been in Germany during the ethnic cleansing by the Nazis, his Jewish background would have ensured that the trains he would have been riding on would have been very ‘different trains.’
He set about collecting recordings to effectively recreate and document the atmosphere of his travels to contrast with those of the unfortunate refugees. By combining the sound of train whistles, pistons and the scream of brakes with extracts of speech by porter Lawrence Davis, who took the same rides as Reich between the big apple and Los Angeles, governess Virginia and three holocaust survivors (Paul, Rachel and Rachella), Reich creates music of great intensity and feeling.
The rhythmic patterns and pitch of the voices establishes the phrases and course of the music heard in the quartet: ‘crack train from New York,’ and ‘1939’ for example, heard in the invigorating, steam-driven opening movement, America-Before The War. The slow, middle section, Europe-During The War, finds the refugees in the midst of their nightmare, ‘no more school’ and being herded into the cattle wagons. ‘They shaved us, They tatooed a number on our arm, Flames going up to the sky- it was smoking.’ Sirens from the Kronos help to convey the despair and confusion of the Jewish plight. Reconciliation is achieved in part three, After The War, where Paul, Rachel and Rachella are transported to live in America.
There is an incredibly poignant moment when Paul proclaims ‘… the war was over,’ Rachella, in sheer, fragile disbelief, asks ‘Are you sure?.’ The New York Times hailed Different Trains as ‘a work of… astonishing originality’ and the piece was subsequently awarded a Grammy in1989 for Best Contemporary Compostion.

Steve Reich – Different Trains – members of the Saint Louis Symphony Orchestra

6 Comments
  1. Ho trovato invece molto belli dei pezzi che Steve Reich ha fatto con il chitarrista Pat Metheny (Electric Counterpoint)… Dovrebbero essere sullo stesso CD in cui c’ è Different Trains registrato dai Kronos Quartet…

  2. Già, e pensare che c’è ancora chi pensa che Metheny sia solo un (eccezionale) jazzista

  3. riccardo says:

    ecco il criticone:
    …ho sempre trovato, fuori dalle ettichette di genere,
    sia Reich che Metheny piuttosto kitch.
    …un po’ come Gershwin e Verdi al confronto di Charles Ives e Eric Satie…
    Certamente ho ascoltato queste musiche “minimal” in un periodo della mia vita (suonavo anche blues e jazz…), già che non ho avuto la fortuna di poterne sentire e conoscere delle altre a loro contemporanee, se non dopo quasi dieci anni, quando ormai vivevo in Olanda (cage, parch, nancarrow, feldman,… art ensemble of chicago….Varese, Xenakis…
    Credo ci siano molti “americani” e che queste musiche siano solo la fetta di quello piú pop che é stato venduto con facilitá al pubblico di tutto il mondo grazie alla semplicitá dei contenuti me consequentemente dell’ascolto.

    Che poi sia piacevole ascoltare questa musica per cucinare la pasta… o per riordinare la casa…é perfetta.

    A Andy Warrol preferisco Philip Guston sinceramente, il primo non midice nulla se non “supermarket” il secondo parla dell’uomo… é ben diverso.
    … spero di non offendere nessuno…

  4. riccardo says:

    violin phase resta un gran pezzo, come altri dei’70 (18 musicians),
    il problema é la “plastificazione frattale” che hanno subito molti come Reich e Glass già a partire dalla metà degli anni 80…la “sinfonizzazione” progressiva del suono, perfetta per vendere ai vecchi parrucconi “curiosi” di suoni contemporanei…, ai festivals etc.
    … mi spiace ossessionarvi, ma ….é la veritá.

  5. Mauro says:

    Allora,
    la musica minimale mi piaceva tanti anni fa, quando Glass suonava Music with Changing Parts e non c’erano cambi di accordi e modulazioni
    Ho amato anche Reich fino a Music for 18 musicians e Theillim.
    Poi basta.
    La formula è stata banalizzata ed è diventata della semplice musica tonale, almeno per me.
    Reich, almeno, è rimasto abbastanza coerente…

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